کلیات و نکات مربوط به راه اندازی بیزینس

 

راه اندازی بیزینس؛ راهنمای کامل و گام به گام

راه اندازی بیزنس یکی از هیجان انگیزترین و با ارزش ترین تجربیاتی است که می توانید داشته باشید، اما چگونه و از کجا شروع کنیم؟ راه‌های مختلفی برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان وجود دارد، اما مهم است که قبل از تصمیم‌گیری، ایده کسب‌وکارتان، زمان و مقدار پولی را که می‌خواهید برای آن صرف کنید، در نظر بگیرید. راه اندازی کسب و کار خودمان مستلزم برنامه ریزی دقیق مالی، قانونی و استراتژیک است. شروع یک کسب و کار شامل برنامه ریزی، تصمیم گیری مالی، انجام تحقیقات بازار و کسب دانش در زمینه هایی است که قبلاً فکر نمی کردید در مورد آنها بیاموزید.

;

نکات روانشناسی مربوط به راه اندازی بیزینس

قبل از راه اندازی یک کسب و کار یا همان بیزنس می بایست خود را با توجه به نکات زیر آماده نماییم:

مواجهه با بهانه ها

افراد زیادی در دنیا هستند که آرزوی راه اندازی یک شرکت و کسب و کار را دارند اما هرگز آن را انجام نمی دهند. دلیلش این است که ترس ها و بهانه هایی برای نپذیرفتن مسئولیت ها دارند و در واقع هزاران دلیل برای شروع نکردن و شروع نکردن کسب و کار وجود دارد. رئیس بودن نیز می تواند ترسناک باشد که در بیشتر موارد صاحبان مشاغل از خطرات ناشی از این کار می ترسند، اما باید بهانه های خود را شناسایی کرده و سعی کنید آنها را از بین ببرید. این بهانه ها مانند یک طوفان عمل می کنند و شما باید علایق خود را برای راه اندازی یک کسب و کار دوباره بررسی کنید و راهی برای رها کردن افکار منفی پیدا کنید.

هر چیزی را جذب کنید

به آنچه از خانواده، دوستان، متخصصان یا حتی خودتان می شنوید گوش دهید. در واقع باید افکار اصلی دیگران را درک کنید و سعی کنید ایده هایی که به ذهنتان می رسد را در ذهن خود پیاده کنید. تمام منابعی را که برای استفاده به موقع از آنها دارید یادداشت کنید. هنگام اعلام شروع کسب و کار خود، زبان بدن آنها را به خاطر بسپارید. می بینید که آنها سعی می کنند شما را تشویق کنند یا کار شما را مختل کنند؟ حتما از آنها بخواهید که با شما صادق باشند و ایده هایی ارائه دهند. هرگز قدرت توصیه ها و نظرات دیگران را فراموش نکنید زیرا این افراد از دیدگاه مشتری نظر می دهند.

یافتن راه حل

به جای اینکه فقط به این فکر کنید که چه چیزی بفروشید، به راه حل های ممکن فکر کنید. وقتی کسب و کار شما توانایی حل مشکلات را داشته باشد در جذب مشتری موفق تر خواهد بود، مثلا ببینید فلان کسب و کار چه مشکلی در محصولاتش دارد و شما سعی کنید این مشکل را حل کنید یا از بروز آن جلوگیری کنید.

ساده نگاه کنید

اکنون که یک کسب و کار دارید، ایده خاصی دارید که باید آن را اجرا کنید. در وهله اول باید تجملات و زرق و برق را کنار بگذارید و به جای آن کالاهای خود را ارزان تر بفروشید و به عنوان یک صاحب کسب و کار و تازه کار سعی کنید در عین حال کیفیت خوبی را ارائه دهید و نیازها و انتظارات مشتریان را برآورده کنید. همچنین با دقت انجام دهید و آنها را نادیده نگیرید. ویژگی های غیر ضروری و اضافی را از محصولات خود حذف کنید و مشتریان خود را کاهش ندهید.

نحوه برخورد ما با هزینه ها

هنگام راه اندازی یک کسب و کار، باید به ارزش آن و هزینه های مربوطه مانند هزینه هایی مانند کار، اجاره، لوازم، بازاریابی و غیره فکر کنید. همچنین هزینه های غیرمنتظره را در حین کار در نظر بگیرید. از بودجه شخصی خود غافل نشوید و به این فکر کنید که چقدر پول برای زندگی نیاز دارید که می تواند هزینه های اجاره، بهداشت، غذا، گاز و غیره را پوشش دهد. حالا که همه اینها را در نظر گرفتید، می توانید یک بودجه تجاری ایجاد کنید و حتی می توانید روی یک وام بانکی حساب کنید و تصمیم عاقلانه تری بگیرید.

خودتان را بدون پول تصور کنید

بدون پول به معنای مطلقاً صفر است، چیزهای زیادی در بین مشاغل ممکن است اتفاق بیفتد که جیب شما را خالی کند. این برای بسیاری از صاحبان مشاغل اتفاق افتاده است و کاملا طبیعی است. به منبع درآمد فعلی خود فکر کنید و درآمد شما از شغل فعلی چقدر است؟ چقدر طول می کشد تا منبع درآمد شما تمام شود؟ چه اتفاقات غیرمنتظره ای ممکن است در این راه رخ دهد؟ خود را برای چنین موقعیتی آماده کنید تا بتوانید راحت تر با آن کنار بیایید.

در مورد کسب و کار خود صحبت کنید

یکی از چالش هایی که صاحبان مشاغل با آن روبرو هستند این است که نمی دانند از کجا شروع به فروش کنند. به اشتراک گذاشتن ایده ها و پرسیدن سوال از دیگران ممکن است برای شما کمی ترسناک باشد، به خصوص که شما یک کودک نوپا هستید. شما باید ترس ها و نظرات خود را در مورد کسب و کار خود کنار بگذارید و اگر نتوانید مشتریان را متقاعد کنید که از شما خرید کنند و از شرکت شما حمایت کنند، قطعا شکست خواهید خورد. پس تنها راه ممکن این است که با افراد مجرب در این زمینه صحبت کنید و سوالات خود را بپرسید. قطعا آسان نیست، اما اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و سعی کنید مشکلات را حل کنید.

دانش و اشتیاق خود را متعادل کنید

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کسب و کار، تمایل به اجرای ایده های تجاری است. اشتیاق برای این امر می تواند روند رشد کسب و کار را فراهم کند، اما اجازه ندهید این اشتیاق بر شما غلبه کند و بر تصمیمات شما تأثیر بگذارد. اشتیاق و انگیزه می تواند شما را به جلو برساند، اما علم و دانش شما را در مسیر درست راهنمایی می کند، پس تحقیق را فراموش نکنید. راه اندازی یک کسب و کار و راه اندازی یک کسب و کار جدید مانند رانندگی با ماشین است، اشتیاق و انگیزه مانند بنزین است و ذهن کنترل کننده شما مانند رانندگی با ماشین و هدایت آن است.

گام های اساسی راه اندازی بیزنس

برای راه اندازی یک بیزنس گام های اولیه فنی و تکنیکی وجود که رعایت آنها برای شروع یک کسب و کار لازم بوده و شرح آنها در زیر آمده است:

ایده راه اندازی بیزنس خود را اصلاح کنید

بیشتر توصیه‌های تجاری که به شما می‌گویند از چیزی که دوست دارید درآمد کسب کنید، باید دو عنصر بسیار مهم را داشته باشند: باید سودآور باشد و چیزی باشد که در آن مهارت دارید. به عنوان مثال، شما ممکن است عاشق موسیقی باشید، اما اگر خواننده یا ترانه سرای خوبی نباشید، ایده کسب و کار شما چقدر قابل اجرا است؟ یا، شاید شما عاشق درست کردن صابون هستید و می‌خواهید در شهر کوچک خود یک مغازه صابون‌فروشی باز کنید که در نزدیکی آن سه صابون‌فروشی وجود دارد – پس وقتی همان محصولی را ایجاد می‌کنید که دیگر فروشگاه‌های مجاور تولید می‌کنند، به راحتی نمی‌توانید موفق شوید.

  • اگر ایده خوبی از آنچه کسب و کار شما به دنبال دارد ندارید، سوالات زیر را حتما از خود بپرسید:
  • دوست داری چه کار کنی؟
  • از چه کاری بدت میاد؟
  • آیا می توانید به چیزی فکر کنید که این کارها را آسان تر کند؟

این سوالات می تواند شما را به ایده ای برای کسب و کارتان سوق دهد. اگر از قبل ایده ای دارید، ممکن است به شما در گسترش آن کمک کنند. هنگامی که ایده خود را به دست آوردید، آن را با این که آیا در آن خوب هستید و آیا سودآور است اندازه بگیرید.

لزومی ندارد که ایده کسب‌ و کار شما همان Uber یا اپل بعدی باشد. در عوض، می توانید یک محصول موجود را انتخاب کرده و آن را بهبود ببخشید.

رقبا و بازار هدف بیزنس خود را بشناسید

بیشتر کارآفرینان زمان بیشتری را برای محصولات خود صرف می کنند تا اینکه با رقبا آشنا شوند. اگر برای تامین مالی خارجی درخواست دهید، وام دهنده یا شریک بالقوه می خواهد بداند: چه چیزی شما (یا ایده کسب و کارتان) را متمایز می کند؟ اگر تجزیه و تحلیل بازار نشان می دهد که محصول یا خدمات شما در منطقه شما اشباع شده است، ببینید آیا می توانید رویکرد متفاوتی را در نظر بگیرید.

تحقیقات اولیه

مرحله اول شروع هر کسب و کاری، تحقیقات اولیه است، که مستلزم به دست آوردن داده ها به طور مستقیم از مشتریان بالقوه به جای استناد به نتایج شما بر روی داده های گذشته است. به منظور این کار می توانید از پرسشنامه ها، نظرسنجی ها و مصاحبه ها استفاده کنید تا بدانید مصرف کنندگان چه می خواهند.

تحقیقات ثانویه

هنگام انجام تحقیقات ثانویه، از منابع اطلاعاتی موجود، مانند داده های سرشماری، برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید. داده‌های فعلی ممکن است به روش‌های مختلفی که برای نیازهای شما مناسب است مطالعه، گردآوری و تجزیه و تحلیل شوند، اما ممکن است به اندازه تحقیقات اولیه دقیق نباشد.

تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. انجام تجزیه و تحلیل SWOT به شما این امکان را می دهد که به حقایقی در مورد نحوه عملکرد محصول یا ایده شما در صورت عرضه به بازار نگاه کنید و همچنین می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد جهت ایده راه اندازی بیزنس خود کمک کند.

بیزنس پلان خود را بنویسید

بیزنس پلان یک سند پویا است که به عنوان یک نقشه راه برای ایجاد یک کسب و کار جدید عمل می کند. این سند درک و جذب را برای سرمایه گذاران بالقوه، مؤسسات مالی و مدیریت شرکت ساده می کند. حتی اگر قصد تامین مالی خود را دارید، یک طرح کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا ایده خود را بسط دهید و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید. یک طرح تجاری جامع باید شامل بخش های زیر باشد:

  • نقشه راه اجرایی
  • توضیحات شرکت
  • تحلیل بازار
  • سازمان و ساختار
  • ماموریت و اهداف
  • محصولات یا خدمات
  • طرح بازاریابی
  • طرح مالی

ساختار کسب و کار خود را انتخاب کنید

هنگام ساختاردهی کسب و کار خود، مهم است که در نظر داشته باشید که چگونه هر ساختار بر میزان مالیاتی که باید بپردازید، عملیات روزانه و اینکه آیا دارایی های شخصی شما در معرض خطر است یا خیر، تأثیر می گذارد.

قبل از تصمیم گیری در مورد ساختار بیزنس، وضعیت خود را با یک حسابدار کسب و کار کوچک در میان بگذارید، زیرا هر نوع کسب و کار دارای روش های مالیاتی متفاوتی است که می تواند بر درآمد شما تأثیر بگذارد.

به بیزنس خود سرمایه تزریق کنید

راه‌های مختلفی برای تأمین مالی کسب‌وکار شما وجود دارد که برخی از آنها به تلاش قابل توجهی نیاز دارند، در حالی که به دست آوردن برخی دیگر آسان‌تر است. دو دسته بودجه وجود دارد: داخلی و خارجی.

بودجه داخلی شامل:

  • پس انداز شخصی
  • کارت های اعتباری

اگر کسب و کار را با سرمایه خود یا با وام های اعتباری تامین مالی می کنید، باید قسط وام خود را بپردازید و در صورت شکست کسب و کار، بخشی از ثروت خود را از دست داده اید. با اجازه دادن به اعضای خانواده یا دوستان خود برای سرمایه گذاری در کسب و کار شما، در صورت از بین رفتن شرکت، احساسات سخت و روابط تیره ای را به خطر می اندازید. صاحبان مشاغلی که می خواهند این خطرات را به حداقل برسانند، ممکن است بودجه خارجی را در نظر بگیرند.

تامین مالی خارجی شامل:

  • وام مشاغل کوچک
  • کمک های مالی مشاغل کوچک
  • سرمایه گذاران شخصی
  • تامین مالی جمعی

کسب و کارهای کوچک ممکن است مجبور شوند از ترکیبی از چندین منبع سرمایه استفاده کنند. در نظر بگیرید که چقدر پول مورد نیاز است، چقدر طول می کشد تا شرکت بتواند آن را بازپرداخت کند و چقدر ریسک پذیر هستید. مهم نیست از کدام منبع استفاده می کنید، برای سود برنامه ریزی کنید.

برای بیزنس خود بازاریابی انجام دهید

بسیاری از صاحبان مشاغل برای تولید محصولات خود آنقدر پول خرج می کنند که تا زمان راه اندازی آنها بودجه بازاریابی وجود ندارد. یا زمان زیادی را صرف توسعه محصول کرده‌اند که بازاریابی یک فکر بعدی است.

حتی اگر شما در حیطه ساخت و ساز مشغول فعالیت هستید، حضور در وب ضروری است. شما می توانید یک وب سایت اطلاعاتی استاندارد یا یک سایت تجارت الکترونیکی ایجاد کنید که در آن محصولات را به صورت آنلاین بفروشید.

پس از ساخت یک وب سایت یا فروشگاه تجارت الکترونیک، روی بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو (SEO) تمرکز کنید. به این ترتیب، هنگامی که یک مشتری بالقوه کلمات کلیدی خاصی را برای محصولات شما جستجو می کند، موتور جستجو می تواند آنها را به سایت شما نشان دهد. سئو یک استراتژی بلند مدت است، بنابراین در ابتدا انتظار ترافیک زیادی از موتورهای جستجو نداشته باشید، حتی اگر از کلمات کلیدی مناسب استفاده می کنید.

محتوای دیجیتالی با کیفیتی را در سایت خود ارائه دهید که یافتن پاسخ های صحیح برای سوالات خود را برای مشتریان آسان می کند. ایده های بازاریابی محتوا شامل ویدئوها، توصیفات مشتری، پست های وبلاگ و دمو می باشد. بازاریابی محتوا را یکی از حیاتی ترین وظایف در لیست کارهای روزانه خود در نظر بگیرید. این در ارتباط با ارسال پست در رسانه های اجتماعی استفاده می شود.

لزوماً لازم نیست در هر پلتفرم رسانه اجتماعی موجود باشید. با این حال، شما باید در تلگرام و اینستاگرام حضور داشته باشید زیرا آنها ویژگی های تجارت الکترونیکی را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد مستقیماً از حساب های رسانه های اجتماعی خود بفروشید. هر دوی این پلتفرم ها دارای آموزش تبلیغات رایگان هستند تا به شما در بازاریابی کسب و کار کمک کنند.

سخن پایانی

بعضی از بیزنس ها به دلایل مختلفی با شکست روبرو می‌شوند و اگر به صورت دقیق این دلایل را مورد بررسی قرار دهیم، می فهمیم که بسیاری از آن‌ها قابلیت پیشگیری دارند.  از عوامل شکست در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد که باید از آنها اجتناب کرد:

  • ناتوانی در تعیین اهداف
  • عدم پایبندی به انجام وظایف و کم بودن صبر و تحمل
  • اشتباه در انتخاب فرصت
  • فقدان پشتیبانی و آموزش کافی

به خاطر داشته باشید که همیشه صاحبان کسب و کاری که بعد از رسیدن به یک موفقیت کوچک یا حتی بزرگ چشم‌شان را به دنیای رو‌به‌تغییر پیش رو می‌بندند، شکست خواهد خورد. بنابراین برای موفقیت در دنیای بیزنس، باید همیشه رشد کنید و چیزهای جدید یاد بگیرید. قطعا مطالعه کتاب‌ها و سایت های کسب و کار محور در این راه کمک شایانی به شما خواهند

Comments

Popular posts from this blog

چگونگی استفاده از نیم کره راست مغز برای تقویت خلاقیت

چگونه با تغییر چارچوب های کاری بهره وری را افزایش دهیم ؟

چگونگی برقراری تعادل میان دستیابی به موفقیت در کار و زندگی شخصی